Cannelloni

Jag har haft ett recept på cannelloni i min receptpärm som jag velat prova ungefär hur länge som helst. Igår slog jag slag i saken.

Till ostsåsen behövdes:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 krm cayennepeppar
3 dl mjölk
2 dl riven cheddarost
2 msk riven parmesan
2 dl matlagningsgrädde

Till fyllningen behövdes:
400 g fryst bladspenat
2 krm riven muskotnöt
1 vitlöksklyfta
500 g svamp
500 g ricotta
2 msk riven parmesan

Och även 200 g färska lasagneplattor, salt och peppar.

Sätt ugnen på 225 grader och börja sedan med ostsåsen. Smält smöret och rör ner mjölet och cayennepepparn. Späd med mjölken undan för undan och sjud i fem minuter. Dra av kastrullen och häll i all ost och grädden. Krydda med salt och svartpeppar och smaka. Den här ostsåsen är nämligen ljuvligt god.

Smält sedan en klick smör i en stekpanna. Häll i bladspenaten, muskoten, salt och peppar och värm försiktigt så att spenaten tinar och all överflödig vätska försvinner. Häll över spenaten i ett durkslag när det är färdigt. Skär sedan svampen (jag hade champinjoner) i skivor och fräs den i stekpannan tillsammans med den hackade vitlöksklyftan. När det fått färg är det dags att blanda ner spenaten tillsammans med svampen, ricottan, parmesanen och ännu mer salt och peppar.

Hälften av ostsåsen hällde jag i bottnen på en smord form. Sedan klickade jag ut lite spenat- och svampblandning på var och en av lasagneplattorna, rullade ihop dem och la dem med skarven nedåt i formen. Resten av ostsåsen hamnade på toppen av rullarna och sedan åkte alltihop in i ugnen i 20 minuter.

Det hela gick kanske inte riktigt i ett nafs men var sannerligen värt mödan!

Kommentarer
Postat av: Pyrola

Åhhh så GOTT! Måste provas idag. Vad har man annars söndagkvällar till liksom :P

2012-03-11 @ 10:11:34
URL: http://denriktigapyrola.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh vad smaskigt:)

2012-03-11 @ 11:06:06
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0