Frukostfrallor

Visst är det sommar och hej och hå men det är inte alltid solen skiner på nosen såhär års trots allt. Då passar jag på att till exempel baka och häromdagen blev det ett helt gäng med frukostfrallor.

Jag började med att smula ner ett paket jäst i en skål och samtidigt smälta 50 g smör i en kastrull på spisen. Sedan hällde jag ner 5 dl mjölk i smöret och värmde tills det blev fingervarmt, innan jag hällde på vätskan på jästen så att den löste upp sig. Efter det var det dags att hälla i 250 g keso, 1 msk sirap, några nypor salt, 0,5 dl solrosfrön, 3 dl rågmjöl, 1 dl grahamsmjöl och 8 dl vetemjöl och knåda och knåda och knåda i den där degen. Det var ett träningspass som hette duga... Så fick degen jäsa i ungefär 40 minuter under en handduk. Och jag fick vila.

När degen jäst färdigt hällde jag ut den på min mjölade diskbänk och rullade 24 runda bollar av den som fick jäsa i 30 minuter till innan jag penslade dem med ett uppvispat ägg och strödde solrosfrön på toppen. Tio minuter fick de spendera långt ner i ugnen, i 225 grader, innan jag äntligen fick smaka på en av de nybakta frallorna med cream cheese, ost och gurka som pålägg och värt träningspasset och väntan var det då sannerligen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Smaskigt!

2012-06-14 @ 01:57:31
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Lisa

mums

2012-06-14 @ 17:28:43
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Emelie

De ser sjukt gott ut också! Det låter som det receptet min pappa brukar följa, dock brukar han krydda med lite örtsalt på varje bulle innan de åker in i ugnen också. Det blir sjukt gott.

2012-06-17 @ 11:13:38
URL: http://unvelo.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0