Den där marängiga jordgubbstårtan

Jag tror aldrig någonsin att jag ätit så mycket tårta som jag gjort idag. Det blev en rejäl bit över igår och idag har jag gått och nallat på den till frukost, lunch, fika, middag, kvällsmat. Ungefär. Nu är det bara en liten, liten bit kvar.

Det gick ganska snabbt och enkelt att baka ihop den. Blanda 2 dl florsocker med 75 g smör. Häll i 5 äggulor i smeten. Häll äggvitorna i en separat skål för dem behövs senare. Blanda 1,5 dl mjöl och 1,5 tsk bakpulver och häll det sedan i smör- och florsockersmeten. Häll även i 4 msk mjölk. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper. Min kaka svällde ut ganska mycket i ugnen så ett tips är att inte breda ut smeten ända ut i kanterna.

Sedan är det dags att göra marängsmeten. Vispa de 5 äggvitorna med 2 dl socker tills det blir ganska stelt. Bred ut marängsmeten på den andra smeten och grädda i ugnen i 20 minuter, 200 grader.

Vispa 5 dl grädde och rensa ungefär 2 l jordgubbar. Dela kakan på hälften när den svalnat och bred på hälften av grädden och strö på ett gäng med jordgubbar. Lägg på det andra lagret av kakan och gör samma procedur där. Garnera lite som du vill och simsalabim är den färdig att servera!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag är egentligen ingen stor tårtätare men just när det gäller marängtårta blir jag svag, på något sätt är den tusen gånger godare än alla andra tårtor. Jag säger bara: mums!! :)

2011-07-11 @ 07:30:12
URL: http://kanelapple.blogg.se/
Postat av: Anonym

ÅH marängtårta! Ser himmelskt gott ut!

2011-07-11 @ 13:49:54
URL: http://thelittlestoryteller.blogg.se/
Postat av: Karolin

Det där låter som en tårta som min mamma brukar baka. Hon kallar den Herrgårdstårta och den är gudomlig.

2011-07-11 @ 21:04:01
URL: http://cutethoughts.blogg.se/
Postat av: Therese

Tårta till frukost är ju en hit måste jag säga :) Gott närsom helst faktiskt!

2011-07-12 @ 10:12:50
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0