Focaccia med oliver, valnötter & rosmarin

Idag har jag bakat bröd. Jag bunkrade upp med alla ingredienserna som behövdes, vilket var:

25 gram jäst
3 dl vatten
3 msk olivolja
3 dl durumvetemjöl
3 dl vanligt vetemjöl
1 dl valnötter
1 dl oliver utan kärnor
flingsalt
rosmarin

Först smulade jag ner jästen i en skål och hällde i fingervarmt vatten så att jästen löstes upp. Sedan hällde jag i oljan, en tsk salt och allt mjöl utom kanske en halv dl som jag sparade till utbakningen. Jag rörde ihop alltihop ordentligt och det var en aningens klibbigt men så ska det nog vara och sedan fick det stå och jäsa i en halvtimme under en handduk.

När det jäst färdigt hällde jag ut degen på ett bakplåtspapper på en plåt. Jag strödde på valnötterna och lite mjöl och sedan plattade jag till degen så att den var lite tjock, men inte för tjock, och så fick det jäsa en halvtimme till.

Sedan petade jag ner oliverna i degen, penslade olivolja på alltihop och strödde på flingsalt och rosmarin. Efter en kvart inne i ugnen, i 250 grader, så plockade jag ut min alldeles första hembakta focaccia. Jag säger bara mums fillibabba. Prova ni också!

Kommentarer
Postat av: Lisa

gott! måste jag baka nån gång!

2012-05-12 @ 21:00:33
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Together in Paris.

Ser så himla gott ut!

2012-05-14 @ 11:03:00
URL: http://forthesimplehearts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0