Lasagne med chèvre, aubergine
och champinjoner


Såhär blev lasagnen jag gjorde i eftermiddags. Gäller att inte vara för kurrig i magen när man ska göra den för det tog en timme eller två om man säger så men gott blev det.

Det här behövdes:

Lasagneplattor
1 l mjölk
1 dl mjöl
60 g smör
2 vitlöksklyftor
2 gula lökar
1 kg krossade tomater
400 g chèvreost
200 g bladspenat
200 g champinjoner
1 aubergine
2 tomater
2 buljongtärningar
En aning riven ost
Basilika
Chilipeppar
Svart- och vitpeppar
Salt

Börja med att sätta igång ugnen på 175 grader. Koka upp mjölken men akta så det inte pyser över. Smält smöret i en annan kastrull och vispa ner mjölet. Häll undan för undan i den varma mjölken och smula till sist i osten. Krydda med salt och till exempel vitpeppar. Låt det småputtra i sisådär en kvart.

Sedan är det dags att hacka lök och vitlök och fräsa i stekpannan en stund. Häll på de krossade tomaterna och buljongtärningarna. Jag tog även en skvätt rödvin men det är ju inte alls nödvändigt. Salta, peppra och häll i en aning chilipulver.

Skiva champinjonerna och auberginen och stek tills vätskan försvunnit. Tina även bladspenaten (om du inte tar färsk sådan, det blir säkert godare men jag skulle ändå frysa in det mesta till matlådor) och krama ur överflödig vätska. Skär tomaterna i skivor och preppa basilikan.

Smörj en form och häll lite ostsås i botten. Sedan är det bara att varva lasagneplattor, tomatsås, ostsås och grönsakerna tills formen är full eller fyllningen slut. Jag avslutade med ostsåsen längst upp och strödde även över lite riven parmesan innan jag skjutsade in hela härligheten i ugnen i ungefär 45 minuter.

Kommentarer
Postat av: jennifer

Men, åh! Vad gott det ser ut! Chevré är min absolut största matkärlek (brukar köpa med en bit och ha på bio..) med svamp på andra plats, så detta måste jag absolut testa.

2011-10-31 @ 08:38:09
URL: http://jenniferstroud.blogg.se/
Postat av: Vicky

TACK för att någon kan stava till chèvre ....

ser underbart ut! har dock ingen ugn, såå trist.

2011-10-31 @ 08:42:45
URL: http://vickys.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0