Mumsig müsli

Av min jobbarkompis fick jag ett recept på müsli som man gör själv. Spännande tyckte jag för det har jag aldrig gjort innan. Av mig får müslin ett GOTT betyg.


Det här behövs:

2,5 dl rågflingor
2,5 dl havregryn
200 g sötmandel (en påse)
200 g kokos (en påse)
0,5 dl råsocker (eller mindre om man inte är så förtjust i socker fast det är jag)
Solroskärnor
Pumpakärnor
1 dl vatten
0,5 dl ganska smaklös olja

Sätt först ugnen på 225 grader. Börja sedan med att hacka mandlarna ganska grovt och blanda ihop dem med resten av de torra ingredienserna. Rör sedan ihop vatten och olja och häll över den torra blandningen. Bred ut alltihop i en långpanna och skjutsa in i ugnen 25-30 minuter men rör om i blandningen ungefär var femte minut. Låt müslin svalna och häll upp i burk.


Plocka sedan fram burken när helst suget sätter in och ät med fil, mjölk eller yoghurt och torkad frukt eller kanske blåbär och honung som jag. Och på något vis blir det ännu lite godare att äta med en liten sked tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ser riktigt mumsigt ut. Ska också testa att göra min egen müsli någon dag. Vad jobbar du med? Kram :)

2011-11-02 @ 20:01:58
URL: http://annasmyckeform.blogg.se/
Postat av: Lisa

åh ser gott ut! måste göra egen musli nån gång!

2011-11-02 @ 22:21:59
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Maria

Alltså mums! Blir o prova! Kul att du gillade extralivet <3

2011-11-08 @ 19:19:16
URL: http://skogskojan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0