En prickig pärm

I den här hörnan i mitt kök står lite blandat smått och gott: en våg, en kakburk, en grytlapp och en prickig pärm. Den sistnämnda är min receptbok.
När jag ser något som jag tycker verkar gott i en tidning brukar jag klippa ur receptet och lägga i en plastmapp. Då och då klistrar jag in recepten i min pärm som undan för undan fylls med fler och fler godsaker.
Till exempel kan man hitta recept på rotfruktsgryta med tomat, dill och pepparrot. På toppen strös ett par kryddrostade hasselnötter och till det äts en god avokadomacka.
Man kan också hitta ingredienserna för en krämig risotto med saffran och svamp eller smarriga cannelloni med spenat, svamp och ricotta.
Blir jag sugen på libanesiskt, thai eller indiskt finns ett par recept för det också.
Jag har försökt gruppera recepten så att till exempel alla fiskrätter är samlade för sig.
Och alla kycklingrätter för sig. (Kycklingen kan ju även bytas ut mot quornbitar eller quornfiléer beroende på vad man vill ha.) Det är bra att kunna öppna pärmen så att man kan placera om bladen om man skulle vilja.
Det bästa kan vara godsakerna. Vad sägs om pannkakstårta med nougat och jordgubbar? Portvinsmarinerade bär med vit chokladkräm? Eller kanske tiramisu med hallon och citron?
En riktigt gräddig marängtårta med blåbär blir gott till sommaren.
Så när inspirationen tryter någon dag är det bara att ta en titt i prickiga pärmen och förhoppningsvis hittar man något som faller en i smaken just då!

Kommentarer
Postat av: Malin

Mums! Jag borde bli bättre på att spara recepten jag finner i tidningar. Direkt efter jag rivit ut dom är det som om de rymmer iväg, jag hittar de sällan igen.

2011-02-06 @ 16:09:52
URL: http://krumelurpillret.blogspot.com
Postat av: Lisen

Så smart :)

och väldigt fin våg du har där :)



Lisen

2011-02-06 @ 16:38:13
URL: http://slottsparksliv.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Åh vad fin pärm!

Det är så kul att spara på sina bästa recept :)

Tröjan som min kära vän Agnes har är jättefin jag vet! Dock så är den en gåva från hennes syster som köpt den secondhand i Kalmar...

Gör det svårt att få tag på en likadan..

kram!

2011-02-06 @ 17:09:58
URL: http://enblommigtekopp.blogg.se/
Postat av: MARIT

oh, en sådan våg har jag också! fast det står en krukväxt på den..

2011-02-08 @ 23:45:11
URL: http://tantmarit.blogg.se/
Postat av: Hanna

vilken fin receptpärm! (och kakburk) :)

2011-02-23 @ 15:17:06
URL: http://noabsolutetruth.blogspot.com.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0