På med förklädet, nu vankas det soppa!

I helgen gjorde jag potatis- och purjolökssoppa. Det är en superlätt och god rätt som jag inte kan få nog av. Jag gjorde en extra stor laddning så förutom lunch blev det även ett gäng matlådor. På med förklädet och sedan var det bara att sätta igång.
Det behövs inte så många ingredienser. Jag tog potatis, purjo, lök, vitlök, grädde, buljong, salt och peppar.
Skala och skär allt som ska skalas och skäras och skjutsa ner det i en stor gryta tillsammans med kokande vatten och buljongtärning(ar).
När potatisen blivit lagom mjuk så mixade jag soppan lite lagom. Jag gillar när det är lite bitar kvar att tugga på. Sedan hällde jag i grädden och kryddade.
Efter det fick soppan en mildare, ljusare färg och en fylligare smak. Som gräddan på moset så hällde jag även i ett par bitar av en fetaost jag hade i kylen. Det blev rackarns gott! Serverade soppan gjorde jag tillsammans med en knäckesmörgås, extra salt och ett glas vatten. Mmmm!

Kommentarer
Postat av: jennifer

Tack så mycket!



Åh, vad gott det lät med fetaost i soppa. Måste testa!

2011-03-01 @ 10:38:58
URL: http://vimmelkantig.webblogg.se/
Postat av: karin

Mums ser jättegott ut :)

2012-01-20 @ 17:16:02
URL: http://raindance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0