Min hittills allra godaste tomatsoppa

Jag har haft lite svårt att lyckas få till en god tomatsoppa men häromdagen blev den faktiskt riktigt bra. Då gjorde jag som så att jag hackade en gul lök och pressade en vitlöksklyfta som jag sedan fräste i lite olja. Jag hällde i fyra dl mjölk, en grönsaksbuljongstärning, 500 g krossade tomater och två msk tomatpuré. Sedan rörde jag ihop en msk vetemjöl med lite vatten som jag redde soppan med. Det hela fick puttra i ungefär fem minuter innan jag mixade alltihop med en stavmixer. Sedan kryddade jag soppan med två tsk honung, en halv tsk sambal oelek, salt, peppar och hackad färsk basilika och till sist hällde jag även i två hackade färska tomater.

Sist men inte minst utan allra helst rörde jag ihop matyoghurt med riven parmesan och rostade ett gäng med solrosfrön. Det fick toppa soppan tillsammans med ett par basilikablad och en bit focaccia. Voilà! Japp, så gick det till när jag gjorde min hittills allra godaste tomatsoppa!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha så du har gått ifrån J:s Kelda-variant? ;)

2012-05-17 @ 18:46:21
Postat av: Vicky

parmesan i soppor! så bra.

2012-05-18 @ 20:35:05
URL: http://vickys.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0