De där första dagarna i Frankrike

I onsdags för en och en halv vecka sedan bar det alltså iväg högt upp bland molnen mot Paris.
Bland det första vi gjorde när vi kom fram, Maria och jag, var att leta upp ett mysigt café i en kvartershörna och så beställde vi in varsin baguette och ett glas rosé, tittade på folk och bara var helt toppennöjda med att äntligen vara framme.
Med lite mat i magen begav vi oss mot Ellens lilla mysiga pärla till lägenhet där vi skulle bo mitt i Montmartre med helt bedårande utsikt.
Ellen flyttade dit i början av juni och vi ville ju såklart höra allt om allt! 
Framåt kvällen begav vi oss ut på gatorna för att leta upp ett ställe att äta middag på. Det visade sig att vi inte behövde gå särskilt långt.
Här slank vi in. 
Och försökte uttyda de snirkliga bokstäverna på menyn uppe på väggen.
Det här var vad jag fick in. Satt som en smäck. Och där satt vi tills kvällen började nå sitt slut och det började bli dags att krypa till kojs.
Morgonen efter väcktes jag vid tiotiden av att Maria spelade en pigg och glad låt för mig på sin mobil. Dessutom hade hon redan varit ute och handlat pain au chocolat som tillsammans med en kaffe, yoghurt och aprikoser var framdukat på bordet. Vilken start på dagen va?
Sedan begav vi oss ut på stan för att kika i affärer.
Det tar på krafterna minsann så vips fick vi slå oss ner på ett ställe i Marais för att äta lunch.
Och eftersom det just då även kom en störtskur blev det en kopp kaffe på maten också. Där under markisen satt vi nämligen väldigt bra. Så är det som så att Ellen är ledare på Friskis och svettis i Paris och just på torsdagkvällen skulle hon hålla i ett pass. Så det var bara att skutta i träningskläderna och bege sig dit.
Efter det satt det extra fint med middag. Och så fick vi sällskap av Ellens jobbarkompis Edouard också som till råga på allt var en riktig fena på svenska!
Och till efterrätt blev det en mycket efterlängtad crème brulée.
Dagen efter höll vi oss i krokarna kring Montmartre.
Jag hade min nya klänning som jag köpt dagen innan. (Och hade bra gärna önskat att jag haft en så matchande fin bil till.)
Vi bestämde oss för att gå till Musée de Montmartre.
Och tittade på målningar, fotografier...
...posters och så vidare från Montmartres historia med konstnärer, musiker, författare och så.
Och utanför fanns en yttepytteliten vingård. 
Sedan sprang vi på ett par himla söta affärer, tre på raken.
Inuti var och en av dem satt det tjejer och sydde upp eller sydde om en massa grejer, som i den här söta underklädesbutiken.
Vi gick i några fler second handbutiker.
Och sedan handlade vi med oss lite godsaker hem för kvällen.
Och dukade upp med en sallad, oliver, ostar, fikon, bubbel och sådant.
Så satt vi där och njöt. Och laddade!
Vi skulle nämligen gå på Bal des pompiers senare på kvällen. Och vad är det? Jo, då bjuder en massa brandstationer i Paris in till stor fest hos dem med musik, dans och en massa massa folk. Och brandmännen var bartenders.
Och det var ungefär vad som hittades på de där första dagarna i Paris. Dagen efter Bal des pompiers hyrde Maria och jag bil och begav oss ut på landsbygden. Mot Champagne! Men mer om det en annan dag.
 

Kommentarer
Postat av: Tildaesther

Så fantastiskt det ser ut fina du! kram

Svar: åh det var det verkligen. längtar allt tillbaks en smula..
beatrixmix.blogg.se

2012-07-23 @ 01:43:08
URL: http://tildaesther.devote.se
Postat av: finn

ser ju sjukt schyst ut!

2012-07-23 @ 17:14:35
Postat av: AnnaSmyckeform

Vilken härlig resa! Senare får du gärna göra en lista på det bästa du upplevde i Paris (butiker, restauranger, platser osv). Jag och mannen min ska nämligen dit i oktober med hans farmor :)
Kram!

2012-07-24 @ 17:45:35
URL: http://www.annasmyckeform.blogg.se
Postat av: malin {kodiakbird}

dette var jo en fantastisk guide til paris! skal dit om noen mnd, og da skal jeg ta en titt innom her for å se hvor jeg skal ta veien :) finfin blogg du har!

2012-07-25 @ 19:28:35
URL: http://www.kodiakbird.squarespace.com
Postat av: Lisa

åh underbart vill också dit!

2012-08-06 @ 17:37:37
URL: http://popflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0