Gudomlig kokoschokladkaka

Var ska jag börja tro. Jo, det var såhär. Häromveckan blev jag bjuden på något som jag tyckte var alldeles fasansfullt gudomligt. Det var en annans mammas kakor så därför fick jag inte fatt på något recept just då. Så drog jag mig till minnes en annan kaka som jag däremot fick receptet på i vintras och som då var bland det godaste jag smakat fast jag kom inte riktigt ihåg vad det var för något. Kollade receptet och så visade det sig vara exakt samma kaka!

I veckan bestämde jag mig för att testa det och bjuda mina jobbarkompisar. Kakan fick en tiopoängare. (Och initiativet en tjugopoängare.) Låter bra va? Såhär blev dem.


Och här är receptet om ni skulle vara sugna på att testa.

Till kakan:
200 g smör
4 ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl mjöl

Till glasyren:
75 g smör
200 g kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl vispgrädde

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker med en elvisp. Blanda i resten av de torra ingredienserna till kakan, smält smöret och häll i det också. Bred ut smeten i en långpanna eller liknande med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ungefär en kvart. När kakan är färdig i ugnen, ta ut den och låt den svalna ett tag.

Sedan är det dags att göra glasyren. Häll alla ingredienserna i en kastrull och sätt på plattan. Rör om tills smöret har smält och det blivit en jämn smet. Sjud det hela i ungefär fem minuter och bred sedan på glasyren på kakan och skjutsa in alltihop i ugnen igen i ungefär tio minuter. Låt kakan svalna och skär upp den i ganska små fyrkanter. Allra, allra godast är den sedan lite kylskåpskall, tycker i alla fall jag!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jättefin burk! Love it!

2011-09-11 @ 13:30:25
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Lisa

verkar smaskigt!

2011-09-11 @ 14:43:29
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej är du intresserad av en tygkasse med häftiga texter? Den perfekta kassen som både rymmer laptopen och skol böckerna? Kolla då in http://tygkassar.blogg.se där du även kan special beställa din unika kasse för bara 80kr !

2011-09-11 @ 15:19:22
Postat av: Emelie

Åh det där är en av mina favorit kakor! Helt fantastiskt gott :D

2011-09-11 @ 19:30:04
URL: http://unvelo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Leila gjorde sådana på TV i veckan och jag gjorde dem till Elins barnkalas igår, så goda!!!

2011-09-12 @ 08:29:19
Postat av: Anonym

JA! Godaste godaste!

Lite toscaliknande sådär... Det är en av sorterna som jag aldrig hoppar över när vi är hos våra vänner som brukar bjuda på 15 sorters kakor (plus tårta) när det är kalas. Och då överdriver jag inte. Det är 15 olika sorter, helt sjukt!

2011-09-12 @ 08:33:13
Postat av: vonskareng

MUMS!!!

2011-09-12 @ 12:29:19
URL: http://vonskareng.blogg.se/
Postat av: Jessica

ÅH det ser ju magiskt gott ut - och låter helt makalöst!



Och alltså det är lite töntigt vad glad jag blir när någon fin som du säger att de gillar min blogg. Tack!

2011-09-12 @ 19:36:37
URL: http://litesocker.blogg.se/
Postat av: Matilda

"Såndär chokladkaka med kokostoska ovanpå. Jag använde receptet som BeatrixMix bjöd på för ett tag sedan."


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0