Godsaker, promenader & pärlor i pannan

I fredags begav jag mig till Stockholm för att spendera helgen med Malin och Kristian. Vi gick på afterwork och hamnade till slut på Nobis hotell där vi åt en alldeles fantastisk middag med några av deras vänner.
När det blev lördagmorgon bestämde vi oss för att gå och äta frukost bara runt hörnet på Två systrar och en kock som var ett mysigt ställe på Kungsholmen.
Jag åt min första risgrynsgröt för säsongen med mycket socker och kanel.
Och här är ju Kristian och Malin.
Efter frukosten sa vi hejdå till Kristian och började traska. Det var så härligt väder så vi bestämde oss för att promenera från Kungsholmen till Söder där vi skulle titta i affärer.
Jag handlade ett par saker. Ska visa er en dag.
Vi hade vägarna förbi Urban Deli på Nytorget där vi gick in och tittade på alla möjliga matvaror och alla hyllorna med spikrakt uppställda varor. Bröd till kvällens middag och några macarons fick följa med oss därifrån.
Men det tar på krafterna att gå på stan. Efter mycket promenerande och tittande i affärer kan man ta sig en vilopaus i en fyndlåda på Emmaus. Eller så kan man bege sig hemåt mot Kungsholmen igen vilket var vad vi gjorde så småningom. Vi hann vila en snabbis innan vårat middagssällskap ringde på dörren.
Då var det dags att tillsammans börja fixa. Först åt vi chèvre i ugnen med lite goda saker till.
Här är middagsgänget, och så jag då.
Och sedan åt vi torsk, risotto och en god sallad med citron och parmesan.
Till efterrätt blev det vit chokladcheesecake med björnbär och hallon och därefter var vi nog allihopa himla mätta och belåtna med kvällen.
På söndagsmorgonen vaknade jag av doften av nybakt bröd. Mmm. Det visade sig att Malin hade vaknat lite tidigare och var uppe och fixade.
Så det blev finfrukost med smoothie, äppelsinjuice (japp, du läste rätt), grönsaker, en kanna te, det nybakta brödet, marmelad, ost och så resterna från den vita chokladcheescaken. Och så tände vi första ljuset i adventsljusstaken.
Malin och Kristian skulle iväg på ett ärende efter frukosten så då passade jag på att åka ut till Solna där det skulle vara megaloppis. Det var det sannerligen. Jag brukar gilla att rota och lyfta och nosa fram fynd men alltså, jag blev helt matt av det här. Förutom den här hallen fanns det en eller kanske till och med två lika stora hallar till med massa, massa, massa grejer.
Lite senare möttes vi upp för lunch och sedan gick vi till Fotografiska där de bland annat visade en helt fantastisk utställning med Nick Brandts foton med porträtt av djur i Afrika. Gå dit om ni har vägarna förbi, den visas fram till någon gång i början av januari.
Efter utställningen var det dags för mig att kramas hejdå och ta bussen till Bromma men jag höll på att inte komma därifrån. Flighten till Göteborg innan min fick vända och flyga tillbaks för det stormade såpass på västkusten att de inte kunde landa. Till slut gick mitt plan ändå men det var tamigtusan den läskigaste landningen jag någonsin varit med om. Väl nere på marken igen fick jag sitta och vifta med en tidning i ansiktet för att det hade pärlat sig så i pannan på mig... Men det gick ju väl till slut och hem kom jag efter en himla härlig helg i huvudstaden. Redan i januari kan det nog tänkas bli ännu en tripp dit!

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken härlig helg du haft! Jag gjorde tvärtom. Åkte från Sthlm till Gbg. Höll inte heller på att komma hem, men det gick vägen. Kul att du var på Fotografiska! Jag älskar också den utställningen. Funderar på att köpa några planscher :)

Kram!

2011-11-29 @ 10:53:38
URL: http://annasmyckeform.blogg.se/
Postat av: Maria

Göttig helg!

2011-12-01 @ 12:36:14
URL: http://skogskojan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0