Risotto!

Igår blev det risotto och en laxbit till middag. En fiffig sak med risotto är att det går att variera en massa, till exempel med svamp, sparris, ärtor, fänkål eller skaldjur. Jag tog lite av det jag hade hemma vilket var arborioris, broccoli, lök, vitlök, purjo, buljong, parmesan och lax.
Först fräste jag lök, vitlök och ris i olja. Sedan slängde jag i en buljongtärning och spädde undan för undan ut med nästan kokande vatten. Precis när det började bli torrt hällde jag på mer vatten och så rörde jag runt nästan hela tiden. Efter en kvart rörde jag i broccolin och purjon och fortsatte att späda och röra. Samtidigt stekte jag till den lilla laxen. Fem minuter senare hällde jag i den rivna osten och kryddade med mest salt och peppar. Färdigt!
Innan jag högg in strödde jag på ytterligare lite purjo och parmesan på toppen och ringlade balsamico över hela kalaset. En liten skvätt vin i risotton hade kanske inte skadat men eftersom jag inte hade det hemma fick jag hålla till godo ändå. Och det gick gott och väl!

Kommentarer
Postat av: Sara

Smaklig måltid! (Om man kan önska det i efterhand?)

2011-03-17 @ 19:28:27
URL: http://thevelvetpond.blogg.se/
Postat av: Madeleine

risotto är verkligen galet gott!

2011-03-17 @ 22:27:07
URL: http://bonjourvintage.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0