Out and about in Gdańsk

Det är så hemskt det som hänt i Norge att det knyter sig i hela magen. Det känns overkligt men är så brutalt på riktigt och jag tänker på alla drabbade och anhöriga bara just över gränsen... Har haft på tvn mest hela dagen men så skingrade jag tankarna en liten, liten gnutta med att se tillbaks på min och Ugglans tripp till Gdańsk.
På förmiddagen förra lördagen bokade vi biljetter och samma eftermiddag bar det iväg. Vi åkte med wizzair från Säve i Göteborg och efter ungefär en timme var vi framme.
Vi checkade in på Dom Sonata som låg vid musikakademin ungefär tio minuters promenad från gamla stan. Det var mestadels bara bra fast vi hade vissa svårigheter att kommunicera med personalen. Engelska var inte deras starka sida om man säger så. Och en viss insektsincident i badrummet kan vi nu i efterhand skratta gott åt men i stundens hetta var det allt annat än kul. Stora fladdrande gråa saker är inte riktigt vår grej om man säger så...
Dagarna började vi såklart med frukost.
Det var inte helt lätt att hitta frukostställen. Eller jo, kanske om man gillar ägg, ägg, ägg och korv men vi lyckades ganska bra ändå.
Gamla stan i Gdańsk var väldigt fin med färgglada hus.
Vi strosade längs kanalen.
Mestadels hade vi en himla tur med vädret.
När det var soligt och varmt tog vi tåget till Sopot för strandhäng. Turen tog ungefär 20 minuter och kostade en ynka tia.
Att känna sanden mellan tårna var bra fint.
Så där låg jag och njöt vill jag lova.
Baywatch vaktade. Och vi vaktade baywatch.
När vi inte gottade oss på stranden åkte vi till Galeria Bałtycka som var ett jättestort köpcentrum och där tittade vi i alla möjliga olika affärer. Vi gick även till Solidaritetsmuséet och tittade på en utställning om polackernas kamp för frihet och rättvisa under 1980-talet. Om ni någon gång åker till Gdańsk så rekommenderar jag definitivt ett besök där. Inträdet gick loss på en femma för att det var onsdag.
Vi åkte även på utflykt till Westerplatte som var den lilla halvö där andra världskriget startade.
Där står nu ett monument för att ära Gdańsks försvarare.
Och så var vi ju på en godisfabrik som låg på den stora turistiga gatan Długa i Gdańsk. Icke att förglömma.
Staden kryllade även av hemskt duktiga gatumusikanter och annat och varenda gång vi gick förbi någon som målade porträtt halkade jag på efterkälken för jag kunde inte hejda mig från att ta en titt.
En kväll satt vi ute och drack öl och åt paprikachips på parkbänken utanför hotellet.
Och så gick vi på restaurang.
Och strosade runt i staden.
Förbi Neptunusfontänen.
Och kyrkor.
Eller så tog vi tåget till Sopot.
Tog en sväng förbi stranden och den långa piren.
I Sopot var det bara att välja och vraka bland barer och nattklubbar, säkert vilken dag som helst i veckan. Ett ställe som heter SoHo blev vår favorit.
Mycket gott åt vi ju också. Var och varannan kotte gick och mumsade på en glass som kallades för lody. Den njöt jag av ett kort ögonblick innan den tippade över kanten. Sedan fick lody inte någon mer chans men jag gick och förundrades över alla som lyckades behålla sina lodys i rånet.
Nej, tacka vet jag lite mer stabila glassar.
Jag åt även gratinerad pannkaka med spenat och fetaost på Nalesnikarnia i Sopot. Gott gott gott.
Och så delade vi på en gofry med massa grädde och stora hallon.
Vi fikade på gudomliga Cukiernia Sowa. Att välja bakverk där var sannerligen inte lätt. Och Ugglan tyckte det var extra kul med servisen.
Och så beställde vi camembert med tranbär.
Och en vansinnigt god pasta med lax.
Det var till att unna sig alltså. Och så trevligt hade vi det innan vi tog flyget tillbaks till Sverige i torsdags igen!

Kommentarer
Postat av: Maria

ojoj vilken massa härliga bilder! verkar som att ni hade det hemskt trevligt :)

2011-07-23 @ 23:06:26
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/
Postat av: Lisa

mysig tripp.

2011-07-24 @ 01:59:18
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: vonskareng

underbar liten resa! och så mycket god mat! verkligen obehagligt, händelsen där borta... usch

2011-07-24 @ 13:23:43
URL: http://vonskareng.blogg.se/
Postat av: Vicky

fast lody betyder bara glass i allmänhet och ingen speciell sort. asmysiga bilder och är avis och längtig kan jag lova!

2011-07-25 @ 00:48:59
URL: http://vickys.se/
Postat av: Beatrix

Vicky, haha jasså gör det det! Alltid lär man sig något nytt. Tack!

2011-07-25 @ 20:57:43
URL: http://beatrixmix.blogg.se/
Postat av: Izabell

ÅHHHHH!! Jag måste bara åka till Gdańsk och Sopnot!! Vilka jättehärliga bilder!:-)



Kram Izabell

2011-07-25 @ 21:41:54
URL: http://mysbella.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh vad fin semester! Jag är helt kär i den byggnadsstilen de har i Polen, så himla fint!

2011-07-25 @ 22:48:28
Postat av: Danni.

Hur mycket gick hela resan på ungefär? Är sugen på något liknande c:

2011-07-26 @ 05:46:19
URL: http://ohnightdreamer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0