Godsaker en fredagkväll

En lugn (och god) fredagskväll börjar gå mot sitt slut för mig. Min bror, hans son och jag har varit hemma hos päronen och ätit middag. Mycket gott var det så jag tänkte visa lite.

Till förrätt åt vi svamptoast men ovan bloggarinna som jag är missade jag att fotografera. Trattkantareller, champinjoner och västerbottenost var i alla fall några av ingredienserna.
Sen åt vi lax med sesamfrön, krämig potatisgratäng och som pricken över i:et en sås med färsk basilika och tomat.
Efter middagen blev det en spontanefterrätt, glass med min favoritkolasås som jag måste ge receptet på.

För ungefär fyra portioner behövs det här:

2 dl grädde
1 dl socker
100 g smör
1 dl sirap
1/2 tsk ingefära
1/2 tsk vaniljsocker

Koka ihop grädde, socker, hälften av smöret och sirap tills det blir kolaaktigt, ungefär 15 minuter. Häll i resten av smöret, ingefäran och vaniljsockret. Servera med god glass. Som att det blev en spontanefterrätt fick vi lov att låna min brors sons trefärgade big packglass. Det var inte igår jag åt den senast. Och lika lång tid lär det dröja innan jag äter den igen. Men såsen är en riktig pärla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0