Om att (inte) slänga

Idag hade jag både mjölk och ägg i kylskåpet som var någon dag för gamla. Att slänga är inte riktigt min favorit, framförallt inte mat som kommer från små djur. Det känns liksom lite dumt att några extra kossor mjölkats i onödan och att några extra hönor puttat ut ägg helt förgäves. Så vad kan man hitta på med ägg och mjölk?
Jag bestämde mig för paj. När jag ändå var igång och gjorde en kunde jag lika gärna göra två. Efter cirkus 40 minuter vardera inne i ugnen var de färdiga.
Det blev en med broccoli, morötter och fetaost och en med lax, broccoli och ädelost, båda två med äggstanning då såklart.
Matlådor går ju alltid åt och jag behövde varken hälla ut mjölken i vasken eller äggen i soptunnan. Gött kött.

Kommentarer
Postat av: gittilou

bra tänkt! och så ser det sjukt gott ut..! ägg håller sig i flera månader om man ska tro på min mormor, hon bannade mig när jag hade slängt ett helt äggpaket på jobbet. :O



ps. kom-ihåg-aktiga saker är roliga att göra själv. pyssla på! :)



kram

2011-02-03 @ 13:43:58
URL: http://gittilou.blogg.se/
Postat av: Hemtrevligt hos Johanna

Tack, det var gudomligt goda, nästan det godaste jag någonsin bakat. :)



Jag gillar inte heller att slänga utan utgår också från vad jag har hemma när jag ska laga mat. Det blir ofta jag-tagar-vad-jag-haver måltider. Super! Dina pajer ser jättegoda ut!

2011-02-03 @ 15:51:19
URL: http://johannasv.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Så himla bra tänkt! För en tid sedan fick jag lära mig att ekologiska ägg går alldeles utmärkt att använda ungefär en hel månad till efter bäst före-datum. Det var ett seriöst mat/forskningsprogram så nu tror jag minsann på det!

2011-02-06 @ 09:22:58
URL: http://hallonsemla.devote.se
Postat av: Anonym

äggens utgångsdatum är om dom inte förvarats i kylskåp

2011-02-09 @ 22:54:30
Postat av: Beatrix Mix

Good to know!

2011-02-10 @ 08:28:39
URL: http://beatrixmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin Blogglista.se
RSS 2.0